Brokkenpiloten op het liefdespad - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Mélanie en Anne - WaarBenJij.nu Brokkenpiloten op het liefdespad - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Mélanie en Anne - WaarBenJij.nu

Brokkenpiloten op het liefdespad

Door: Melanie en Anne

Blijf op de hoogte en volg Mélanie en Anne

03 Maart 2013 | Costa Rica, Monteverde

Olaa,

Na drie weken veel plezier en avonturen is het weer tijd om jullie op de hoogte te houden van ons leventje in Costa Rica. Is het laatste verslag alweer 3 weken geleden?! Pff,wat gaat de tijd toch snel. Dat is ook logisch als je het naar je zin hebt, en wij kunnen jullie vertellen: We hebben het zeker naar onze zin! Zelfs na al acht maanden reizen hebben we het elke dag steeds weer enorm leuk en vermaken we ons. We zijn helemaal gewend aan ons leeftempo (lees: altijd heel rustig aan doen en alleen maar doen waar we zin in hebben). Wat zal dat wennen zijn als we straks weer in het drukke en gestresste Nederland zijn. Maar goed, daar gaan we nog even niet aan denken.

We zijn inmiddels alweer meer dan een maand in Costa Rica. Een heerlijk land waar we onze draai goed gevonden hebben. De eerste weken hebben we aan de kust gestaan op verschillende plekjes. Daarvan hebben we een aantal dagen bij een familie thuis gekampeerd. Dit was erg leuk, overdag probeerde de vrouw ons een beetje Spaans bij te leren en ´s avonds aten we met de hele familie. Als afscheid hebben we kleurboeken en potloodjes voor de kindjes gekocht. Wat waren ze er blij mee! De laatste drie weken hebben we in de bergen gestaan in de plek St. Elena. Inmiddels zijn we hier de roddel van het dorp. Iedereen weet ‘wie die meisjes zijn die daar alleen kamperen in het wild‘. Op dit moment zijn we nog steeds in die plek.

Jullie zullen wel denken, wow al drie weken op dezelfde plek?! Dat heeft zo zijn redenen, we zullen jullie het hele verhaal vertellen. St. Elena is een leuk plekje in de bergen met op een steenworp afstand verschillende national parken waar je prachtig kunt wandelen. Dit hebben we in de afgelopen weken al meerdere keren gedaan. Wat een woudlopers komen we daar altijd tegen. De dresscode is: Afritsbroek, bergschoenen xxxl, grote regenjas en een verkijker om je nek. En dan zijn er ook nog van die lui die zelfs fluisteren om de vogeltjes niet af te schrikken. Jullie begrijpen wel dat wij vergeleken met hen aardig aanwezig zijn. Korte broekjes, knal gekleurde shirtjes, grote babbels en veel gelach. Wij fleuren het park wel een beetje op met z’n tweeen.

We zijn hier ook al meerdere keren naar hot pools geweest. Dat zijn zwembaden met super warm water wat gewoon uit de grond komt. Overdag is het echt te warm om er in te zitten dus gingen we pas in de avond en hebben we tot laat in de nacht in het water gedobbert, drankjes gedronken en plezier gehad. Omdat de plek eigenlijk gesloten is hebben we alle keren de baden voor onszelf gehad, heerlijk! Daarnaast hebben we ook meegedaan met de bodypump in het buurthuis. Toevallig zagen we een groep meiden bezig en hebben ook lekker meegedaan. Heerlijk even sporten.

Ook kun je in St. Elena de bekende ´canopy tour´ doen. In heel Costa Rica is dit iets heel bekends en zeker een Must do! Het houdt in dat je aan een kabelbaan hangt en door de jungle heen slingert. Natuurlijk moesten wij dat ook doen. De baan was 4,5 kilometer lang en de baan ging van platform naar platform. Een super leuke en avontuurlijke manier om de natuur te bekijken. Ook was er in het parcour een ´tarzan swing´ waarbij je letterlijk uit een boom gegooid werd en door de lucht heen slingerde. We schreeuwden de longen uit ons lijf. De laatste afdaling was de ´superman´. Daarbij werden we op onze rug aan het touw geknoopt en gingen we als een superman naar beneden van een baan van een kilomter lang. En dan niet een paar meter boven de grond maar echt honderden meters. Het uitzicht was ongelofelijk!

En nu aandacht voor de mannen in Costa Rica. Tja, want dat is reden nummer twee dat we al zo lang op deze plek staan. Jullie kunnen het wel raden. Tijdens de reis hebben we steeds weer nieuwe ontdekkingen aan onszelf gedaan. En zo ontdekten we na acht maanden reizen onze voorliefde voor Latino mannen. Bij een wereldreis hoort natuurlijk ook een vakantieliefje, dus dit leek ons wel een geschikte plek om er een aan de haak te slaan. Tijdens ons eerste avondje stappen hier ontmoetten we twee kerels waar we het de afgelopen weken erg gezellig mee gehad hebben. Onze dagen bestonden uit: Uitslapen, uitbrakken, uitgaan, slapen, uitslapen, uitbrakken en uitgaan. Op deze manier hebben we natuurlijk weinig van de omgeving kunnen zien, maar in het kader van ´cultuur leren kennen´ moesten de mannen natuurlijk ook getest worden. ;) Latino mannen zijn echte macho mannen. Charmant, aardig en heel behulpzaam. Alles wat we nodig hebben. Wat ook zo geweldig is, is dat ze zo van dansen houden. Dansen hoort hier gewoon bij het leven. Op verjaardagen wordt hier standaard gedanst. Zie je dat al voor je op een Nederlandse verjaardag in een woonkamertje tussen de bitterballen? De afgelopen weken hebben we dus al heel wat dansjes gemaakt en inmiddels hebben we het salsadansen al aardig onder de knie.

Ook hebben ze hier twee enorm knappe politieagenten. Vanaf het begin werd er steeds vriendelijk naar ons gezwaait en gegroet, dus daar moesten we ook even werk van maken. Maar hoe kom je nou in contact met een politieagent?! Wij zijn zulke keurige meisjes en doen nooit iets verkeerd, dus op die manier zou het niet lukken. Dan maar over een andere boeg. Op een avond bedachten we maar dat we onze portomonee verloren hadden en dat we maar eens even moesten vragen of die gevonden was. Make-up goed; check. Haar los; check. Daar gingen we hoor. Nee, ze hadden geen portomonee gevonden helaas. We moesten deze week maar meerdere keren langskomen om te kijken of hij gevonden was. ‘Maar natuurlijk, geen enkel probleem, dat doen we met alle liefde ;)‘ Wat een stel sneue figuren zijn wij, niet normaal. Terug in de auto hebben we gegierd van het lachen!!(en de rest van de weken hier heeft de politie extra aardig tegen ons gedaan)

Na bijna drie weken met onze kerels doorgebracht te hebben leek het ons een verstandig idee om maar weer eens verder te trekken. Een vakantievriendje is leuk, maar het moet niet TE leuk worden he. We zijn beiden trouwe volgers van het programma Grenzeloos verliefd, maar om nou zelf mee te gaan doen...? Dus trokken we de haringen uit de grond, lieten we de luchtbedden leeg lopen, propten we de zooi in de auto en gingen we weer verder. De volgende plek was een bezoek aan een bekende vulkaan. Helaas bleek het weer daar grauw en slecht te zijn. Daarvoor kunnen we net zo goed in Nederland zitten dus besloten we na een dag al weer ergens anders heen te gaan. Met de kaart bij de hand zochten we naar een leuke plek. Na even zoeken keken we elkaar en zeiden we: of zullen we toch maar weer terug gaan naar de vorige plek?! Stiekem mistten we het plekje en de jongens best wel een beetje. Net nu we zo verstandig waren geweest gingen we toch weer terug. Ah, fuck verstandig zijn. We doen gewoon waar we zin in hebben. Dus zijn we rechtsomkeert gegaan, terug naar ons oude stekkie.

Nog steeds staan we altijd met onze trouwe tent in de wildernis te kamperen. Dit vrije leventje onder de zon is geweldig. In Australie en Nieuw Zeeland was het wel normaal dat we kampeerden, maar hier reageren ze toch wel wat vreemder op onze ‘vreemde‘ manier van reizen. De mannen vinden het maar niks dat twee van die meisjes alleen in een tentje slapen in de wildernis. Als we vertellen dat we echt niet bang zijn voor slangen en enge mannen dan kijken ze ons hoofdschullend aan. Gekke meisjes. Ach het zal de Nederlandse nuchterheid wel zijn... Vake be’j te bange! ;)

Nu nog een verhaal apart over onze huurauto. Ja het is wat met ons en auto’s. Inmiddels hebben we een top 5 ontwikkeld in auto-avonturen. Met stipt op nummer 1, een gouwe ouwe: De sleutel in de auto laten liggen en de deuren van de auto in het slot gooien. (ook al bekend in ons repertoire in Australie :P) Op nummer 2: Binnen twee dagen hetzelfde nog eens overkomen. DOM! Ze zeggen dat een ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen stoot....Wij zijn duidelijk ezels want wij hebben wel degelijk een keer tegen een steen gestoten. Gevolg: Gat in de achterbumper.(nummer 3) Onze nummer 4 mag er ook wel wezen. Wij nemen het woord fourwheeldrive wel heel letterlijk. De meeste wegen zijn hier alleen geschikt voor fourweeldrive auto’s. Onze auto heeft toch ook 4 wielen??!:) Op de wegen waar we rijden zien we alleen maar grote terreinwagens rond rijden omdat de wegen zo slecht zijn, allemaal grote keien en stenen. Maar wij tuffen gewoon gezellig door, al gaat dat niet helemaal zonder horten of stoten. Onze gemiddelde snelheid is 40 kilometer per uur, en alsnog krijgen we alle hoeken van de auto te zien door de bobbels, kuilen en stenen. Het was ook niet heel verrassend dat onze handrem opeens niet meer werkte. Zouden we dan vanmiddag toch iets te hard op die grote steen geknalt zijn? Aan de herinnering alleen al voelen we de dreun tot in onze tenen. En om het feest compleet te maken hebben we nog een nummer 5: wieldop verloren. Welja, dat kan er ook nog wel bij. Zelf hebben we alle schade gefixt bij een garage hier die niet zoveel geld vroeg. Toen de auto bijna van ellende uit elkaar rammelde was de eerste huurmaand voorbij en kregen we voor de tweede maand een nieuwe auto. De nieuwe rijdt weer als een zonnetje dus we kunnen er weer een maand tegenaan! ;)

En vandaag is het feest in huize De Jong-Dijk. Melanie is vandaag 23 jaar geworden! Yeeh, kleine meisjes worden groot! Vanmorgen is de feestcommissie al druk bezig geweest om de tent te versieren en een lekker verjaardagsontbijtje klaar te maken. Op dit moment is Melanie met haar familie aan het skypen, die willen haar ook graag feliciteren. Vanavond gaan we lekker uit eten (voor de eerste keer in vijf maanden dus we verheugen ons hier al een week op), en daarna gaan we weer gezellig op stap om een mooi feestje te bouwen! Kortom: Jut en Jul houden het nog wel een tijdje uit met z’n tweetjes. Tot de volgende x!

Kus van jarige Melanie en Anne

• 03 Maart 2013 - 19:28

Mirjam:

Lieve Melanie, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie jaren gewenst. Het zal vast een hele bijzondere verjaardag zijn, zo ver van huis. Zo te lezen, krijgen jullie de smaak alleen maar meer te maken. Geniet nog heerlijk met elkaar en een hele gezellige avond gewenst!! Xxx

• 03 Maart 2013 - 21:10

Wilma En Nico:

Hoi Dames,

Top verhaal weer. Heerlijk om weer evente kunnen kletsen. Eet smakelijk straks.
    veel liefs wilma en Nico

• 03 Maart 2013 - 21:59

Wim En Anja:

Dag lieve melanie, Van harte gefeliciteerd met jou verjaardag van vandaag….met Anne op jou feestje weet je zeker dat het een knalfeest wordt!!! Geniet er van! Eet smakelijk straks als jullie ter ere van dit heugelijke feit uit eten gaan. Jullie hebben het verdiend, want jullie werken ook zo hard;)…….Het is vast een mooi verslag maar het is nu te laat om te lezen….., prachtige foto’s ..morgenvroeg ploegen we door jullie spanende verhalen xxxxxxx pa& ma ----- ps. Pas goed op elkaar.. (was heerlijk om jou effe te spreken/plagen;) Anne: dikke kus..)

• 03 Maart 2013 - 22:32

Gerda:

Whaha ik lig weer in een deuk om jullie verhalen. Het is goed vol te houden daar zo te lezen. Mélanie gefeliciteerd uiteraard en geniet van het eten en het feestje.

Groetjes Gerda

• 03 Maart 2013 - 23:25

W Bulthuis:

zijn daar misschien nog vacatures bij de plaatselijke politie ?
    dames super verhaal in 1 (2) woord en weer op en top genoten van een heerlijk ontspannend verhaal
    Ik lees het verslag tegenwoordig in een hele comfortabele stoel om helemaal in jullie sfeer mee te gaan zo van niks moet alles mag. heerlijk zoals jullie hier van genieten en ook de buurtbewoners in jullie omgeving.
    zelfs tot aan de ambtelijke macht ,(valt op te merken uit jullie verslag) dat zelfs zij er ontspannend van worden. wat een uitwerking kunnen 2 mooie hollandse meiden hebben op de omgeving.
    Voor jullie en hun een belevenis waar nog lang over gesproken word.
    have big fun en tot de volgende spannende verhalen.

• 04 Maart 2013 - 08:51

Gerrit En Hermien:

Melanie, van harte hoor, met je verjaardag! Her is een verjaardag om nooit te vergeten denk ik.
    Als ik jullie verslag lees, denk ik vooral: Anne, (en Melanie) je blijft toch niet "plakken"hé, want we kunnen je hier echt niet missen hoor! maar genieten doen jullie wel, We zullen met de familie op dansles gaan, zodat we het eerste feestje wat we weer samen vieren de pan uit zwingen met z"n allen.
    kus van ons allemaal.

• 04 Maart 2013 - 10:14

Gert En Marianne:

Dag dames, leuk om jullie verhaal weer eens te lezen, en mooi om te lezen dat jullie hormonen het nog doen wat betref de kerels, je weet Anne ik had daar graag bij willen zijn, haha.
    maak er nog even wat moois van want het aftellen gaat bijna beginnen, groetjes en kiek goed uut

• 04 Maart 2013 - 17:15

Ad En Marian De Jong:

Hoi meiden, wat een leuk verhaal weer. Hopelijk heb je een leuke verjaardag gehad?
    Veel plezier nog!

ad en marian

• 06 Maart 2013 - 17:27

Anja:

Best anne en melanie
    Hier onder volgen een paar een berichtje uit de kantine van het voetbalveld uit lemele

Lieve Anne,
    Ik vindt het erg leuk dat je rond reist.
    En vertelt van alle culturen.
    Waar je komt met regen en zonneschijn.
    En al die mensen die je tegen komt.
    Echt heel leuk dat je dan ook de huissleutel krijgt,
    terwijl je de mensen niet eens kent.
    En dat de mensen je dan toch vertrouwen.
    Dat vindt ik uniek En al die boetes ,
    ik vindt dat je wel lef hebt.
    Dat je die krijgt en dan niet betaald,
    echt lef.
    Ps: ga zo door.

Groetjes Anthony Hermens.

• 06 Maart 2013 - 17:57

Arjan Dijk:

Anja heeft net je verhaal weer voorgelezen
    Je verhaal was weer leuk
    Ik vind dat ik een stoer nichtje heb
    Groetjes Arjan dijk

• 06 Maart 2013 - 17:59

Gea:

Ik heb al gereageerd op jou bericht, dus doe ik het nu niet meer...;
    Groetjes gea

• 06 Maart 2013 - 18:03

Geert Bonthuis:

Beste anne
    Je verhaal was lage.
    Je hebt kwajongens streken.
    Ik vind je lief en vindt dat je aardig bent en ondeugend.
    Maak nog maar veel bekeuringen.......
    Kusjes geert bonthuis ……..

• 06 Maart 2013 - 18:04

Gerjon Brunsman:

Hoi anne .
    Je moet niet zorgen dat je meer bekeuringen krijgt
    Laat je niet meer op de kop zitten door die vrouw die je de tent heeft uit gejaagd
    Je moeder zeurt veel over je in lemele ......
    Liefs gerjon brunman

• 06 Maart 2013 - 18:08

Gea:

Ik heb me toch bedacht anne hier toch een berichtje van gea

Hoi anne en malanie maar jij kent ons niet zo goed.
    Ik hoop dat alles goed met je gaat.
    Van de verhalen die je moeder vertelt .
    en ik soms zelf lees.
    Want ik krijg hem niet altijd.
    Zijn we er achter gekomen dat je veel kattenkwaad uit haalt .
    Maar je maakt veel mee.
    En je record tenten afbreken kan nog wel wat scherper .
    Jullie moeten ook uit kijken met al die bekeuringen .
    Je moeten wel uit kijken dat je ze niet thuis krijgt gestuurd .
    Elk verhaal wordt altijd leuk door je moeder voor gelezen in de kantine waar wij schoonmaken in lemele .
    We lopen alleen nu een verhaal achter .
    die heb ik thuis ook niet gekregen .
    maar je moet beloven dat je over 8 weken heel terug komt .
    dan kom ik {wij} op de koffie of thee bij jou drinken .
    dan kun je het verhaal in het echt vertellen .
    wij hebben het vaak over jou met je moeder .
    ik vind het kei leuk wat je allemaal beleefd.
    en dat je zo maar overal heen gaat met zijn tweeën .
    ik vind dat stoer dat je dat allemaal doet.
    ik hoop dat je straks wel wennen kan .
    met dat je elke dag nu in een tentje slaapt.
    wat dat went natuurlijk wel zo tentje .
    misschien wil je dat thuis ook wel.
    straks in een tentje .
    ik hoop dat er nog veel verhalen komen.
    van jullie kant naar Nederland .
    de laatste hebben we nu nog niet gelezen. maar die komt volgende week woensdag.
    ik kan haast niet wachten op dat verhaal.
    maar ja dat moet maar.
    je moeder telt de week af wanneer jij terug komt .
    ik tel lekker mee .
    ik zie jou snel .
    wordt er gouw weer een feestje gevierd .
    met jou terug komst.

groetjes gea zandink

Anne dit waren de berichtjes....helaas was Henk Jan ziek en kan hij dus geen berichtje naar je sturen, maar ook van hem natuurlijk de hartelijke groeten van uit het warme (18 graden vandaag.....super heerlijk..)Nederland xxxx ma.

• 08 Maart 2013 - 11:58

Judith:

Dag lieverds!

Jullie maken wat mee zeg, een tijd om nooit te vergeten.....en wij lachen wat af hier.
    Mélanie; Yvonne volgt je ook en tijdens het eten in Groningen gisteren hebben we jullie blog nog eens doorgenomen.
    Make up: Check! Haren los: Check! echt geweldig!! Hahhaha!
    Stellletje hartenbrekers....
    We schrijven Robert ten Brink wel hoor voor de komende Kerst als het afscheid toch te zwaar valt.
    Ratio is toch wat anders dan gevoel he.
    De verjaardag van Mélanie is de mooiste ooit geworden kreeg ik gisteren door, en daar ben jij Anne verantwoordelijk voor.....heel erg bedankt, je bent een toppertje.
    Meiden, geniet met volle teugen in de komende periode, het is hier nog geen zomer hoor,
    Take care....
    veel liefs,
    Judith

• 08 Maart 2013 - 15:20

Opa En Oma:

lieve meisjes
    wat een verhaal hebben jullie weer geschreven, het word alles met elkaar een echt boek, dat lullie
    straks best uit kunnen geven, dan kunnen jullie tegelijk er weer wat geld mee verdienen,
    omhier in holland van te leven, want dat schiet al weer aardig op,maar kinderen wat maken jullie wat mee is het alles wel zo vertrouwd?kijkenjullie de laatste maanden, wel goed uit, wat jullie al zo ondernemen, we willen jullie heel graag weer terug zien hier, we vertrouwen er op dat jullie goed weten wat je doet, voor al als je 23 jaar geworden bent, mélanie van hartegefeliciteerd met je verjaardag
    we wensen je nog veel goede jaren toe, hebben jullie een gezellige avond gehad?
    anne opa en oma zijn ook een paardagen weg geweest, we zijn er net weer, naar center park
    m ooi gehad hoor maar niet zo veel beleeft als jullie daar beleven, dat zou ik ook niet graag wiillen wekijiken er naar uit als jullie weer komen, we hebben van je moeder wel gehoord dat het een week eerder word fijn we blijven aan jullie denken, ook in ons bidden heel veel liefsvan ons
    opa en oma braakman

• 16 Maart 2013 - 19:22

Jesse Kampman:

hallo Anne ik ben Jesse kampman, ik logeer bij jou vader en moeder. ik ken jou nog niet maar vindt jou nu al lief. het is nu zaterdagavond...en mag jij raden wat ik eet bij jullie....een dikke grote frikandel....smullen is dat. Ik ben vandaag heel druk geweest, hout in de schuur opgeruimd, samen met Daan hooi op halen...en nog veel meer. Ik denk dat we wel dikke vrienden worden want ik hou nu al van jou!! veel kusjes met plusjes...en veel groetjes met sproetjes.....love you, Jesse Kampman

• 24 Maart 2013 - 18:16

De Dijkjes.....club...:

Ha die dames van ver:
    Het is zondag avond we dachten laten we met z'n allen effe naar Anne schrijven.
    Christian hoopt dat als je er weer bent je niet zo streng bent als voor dat je weg ging....toch heeft hij wel zin om jou weer te zien. Morgen over 5 weken kom je al weer....Mirthe heeft ook zin als Anne weer komt, en vindt Anne echt niet streng, Anne is een lieve meid. We zijn net met z'n allen naar een aangepaste kerkdienst geweest, Jesse is ook mee geweest, hij was voor het eerst in de kerk, en vond het "top"...Het logeerweekend zit er al weer op. nog een paar x dan doen we het weer samen An.......xxxxxxx veel kusjes van de Vilsterkamp.Maria stuurt jou effe zelf een berichtje..be careful..

• 01 April 2013 - 22:22

De Dijkjes:

.....vandaag nog 4 weken...nog 28 dagen....nog 672 uur....en dan komt ANNE weer!!!!!!!!!!!!!!!!

• 01 April 2013 - 22:25

DEDIJKJES.....:

.....vandaag nog 4 weken...nog 28 dagen....nog 672 uur....en dan komt MELANIE ook weer!!!!!!!!!!!!!!!!

• 09 April 2013 - 12:41

De Dijkjes.....:

Dag lieve meiden....vandaag nog 3 weken.....21 dagen en....504 uur...dan zijn jullie weer bij ons op Nederlands bodem.....joepie;)...kusje van ons xxxxx
    PS: laatste loodjes wegen het zwaarst!! dus doe voorzichtig meiden.. Maar geniet nog met volle teugen, want ..de tijd vliegt voobij!!

• 15 April 2013 - 22:25

Dediekies:

nog 2 weken en 14 dagen...........komt nu echt dicht bij Anne...........zin in ....heel veeel xxxxxxxxxxxx