Cambodja en een leuke start in Vietnam - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Mélanie en Anne - WaarBenJij.nu Cambodja en een leuke start in Vietnam - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Mélanie en Anne - WaarBenJij.nu

Cambodja en een leuke start in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Mélanie en Anne

01 Augustus 2012 | Vietnam, Mui Ne

Hallo allemaal,

Heel erg leuk om al jullie reacties te lezen op ons vorige verslag. Bedankt! We zijn nu twee weken verder en het is weer de hoogste tijd voor een nieuwe update. De vorige keer zijn we gebleven bij het bezoeken van de tempels van Siem Reap. We vinden Siem Reap een sfeervol en gezellig plaatsje, de mensen zijn heel erg aardig. De morgen van het bezoek van de tempels stond ons wekkertje al om 4 uur, om half 5 zouden we worden opgehaald door een tuc-tuc die ons de hele dag van tempel naar tempel zou brengen. In alle vroegte zouden we de zonsopgang gaan bekijken bij de tempel Angkor Wat. Met ons goede gedrag zaten we samen met 200 andere mensen te wachten op een prachtige zonsopgang. Helaas was het erg bewolkt en was er dus niets te zien. Een beetje een tegenvaller, maar dat kon voor ons de pret niet drukken. We hebben in totaal 4 tempels bezocht en om 10 uur(!!!) waren we al weer terug bij het guesthouse. De tuc-tuc driver keek ons vrij verbaasd aan dat we al weer terug wilden. De gemiddelde toerist brengt 3 dagen door bij de tempels. Hahah, wij hebben maar meteen geconcludeerd dat die oude architectuur niet voor ons is weggelegd. We waren de grootste cultuurbarbaren die er rondliepen en hebben onze ochtend gevuld met het afzeiken van irritante chinezen en bekijken van mensen. Desondanks was het leuk om gezien te hebben en vonden we de tempels ook wel erg mooi! Maar het was niet echt wat voor ons om hier 3 dagen aan te besteden. Op de terugweg zagen we apen met lieve babyaapjes lopen, ze liepen gewoon op straat. En sommige aten bananen! De rest van de dag hebben we helemaal niets gedaan, beetje hangen, lezen etc. De dag daarna hebben we aan het zwembad gehangen van een luxe hotel waar een Nederlands stel verbleef. Ze hadden ons uitgenodigd om hier lekker te komen zwemmen, heerlijk! Ze hadden ook een vissen-badje waar we met onze voeten in gingen. De vissen aten al het eelt van onze voeten. Een heel raar gevoel, wat een gekietel! Die avond hebben we samen wat gedronken met dat Nederlandse stel en hele levensverhalen kwamen op tafel haha. De volgende dag ging de wekker weer om 6:15 en zijn we vertrokken naar Sihanoukville, de kustplaats van Cambodja. Jullie lezen al wel dat het backpackersleven niet alleen maar bestaat uit uitslapen ;) We kwamen om negen uur s’avonds pas aan, 14,5 uur onderweg geweest,pff. Maar het was de moeite waard, want in Sihanoukville hebben we 3 dagen lekker aan het strand gelegen. Ook hebben we ons visum voor Vietnam hier laten maken, hier moesten we twee dagen op wachten. Sihanoukville vonden we in vergekijking met Siem Reap minder sfeervol, er liepen hier veel westerse oude mannen met een jong cambodiaans meisje. Bah, vies! Na Sihanoukville zijn we vertrokken naar Chau doc en lieten daarmee Cambodja achter ons. Tijd voor nieuwe avonturen in Vietnam! Chau doc is een plaatsje net over de grens van Vietnam en ligt in de Mekong Delta. De Mekong Delta is het meest zuidelijke gebied van Vietnam waar de grote rivier de Mekong uitmondt op de Chinese zee. Een leuk klein plaatsje wat totaal niet toeristisch is en waar bijna geen mens Engels spreekt. We zijn hier anderhalve dag geweest. De eerste nacht vonden we een kamer voor 3,5 dollar. Erg tevreden over de prijs wilden we s’avonds lekker gaan slapen, maar het bed was zo vreselijk! De ijzeren veren staken zowat door het matras heen, alles deed pijn als je er op lag. Midden in de nacht, toen Melanie nog geen oog dicht had gedaan, vroegen we om een andere kamer. Niemand sprak Engels dus het was lastig uitleggen met handen en voeten. Er werd voor ons een man uit zijn bed gesleurd, maar deze bleek te slapen op een bed van beton en er was ook nog eens de hele avond gerookt in die kamer. We besloten om 2 uur s’nachts ons boeltje bij elkaar te pakken en te vertrekken. Daar liepen we in pyjama, met onze backpack op onze rug, op weg naar het volgende guesthouse. Dat we een pyjama droegen viel trouwens niet op, want heel veel dames hier in Azie dragen overdag een pyjama. Dit is lekker luchtig, goedkoop en het ziet er echt niet uit! De volgende morgen zaten we rustig ons ontbijtje te eten op een bankje en gebaarde een vrouwtje dat ze ons wilde rondvaren op een bootje over de Mekong. Ze vroeg hier 5 dollar voor, voor 1 uur varen. Uiteindelijk hebben we hier 2 uur van kunnen maken voor hetzelfde geld. Zo zijn wij Nederlanders ;) We zijn met een houten bootje, die bijna van ellende uit elkaar viel, langs de floating houses gegaan. Dit zijn huisjes op het water. Erg leuk om te zien, al die gekleurde huisjes zagen er gezellig uit. Daarna zijn we nog een lang stuk over de Mekong gevaren. Respect voor dat vrouwtje, want ze heeft 2 uur achter ons staan peddelen op het bootje. Na Chau doc zijn we vertrokken naar Ho Chi Minh City, de hoofdstad van Vietnam. De stad is groot, druk en chaotisch. We merkten meteen dat we kleine plekjes leuker vinden dan zulke grote steden. Bij het oversteken van de weg krijg je bijna een hartverzakking van alle scooters die je bijna ondersteboven rijden. ‘S avonds toen we in het park aan het eten waren werden we aangesproken door twee Vietnamese meisjes die met ons hun Engels wilden oefenen. Ze studeerden allebei en nu ze vakantie hebben waren ze van plan om elke dag naar het park te komen om met toeristen hun Engels te oefenen. Hele leuke, gezellige meiden. Ze hebben ons meteen een deel van de stad laten zien, dus dat was wel handig. De volgende dag hebben we de stad verkend en zijn we de hele middag naar het oorlogsmuseum geweest. Dit was heel erg indrukwekkend. Wat een erge dingen zijn daar gebeurd en wat een misvormde mensen zijn er uit voortgekomen door alle bommen en gifstoffen. Dit zie je nu ook gewoon nog op straat, heel bizar. ‘S avonds hebben we wat gedronken bij een café en zijn de volgende dag vertrokken uit Ho Chi Minh, we vonden het echt te druk daar. We zijn vertokken naar Mui Ne. Dit is een leuk plaatsje aan het strand. We vonden een leuk guesthouse en zijn hier 5 dagen gebleven. De eerste dag hebben we Mui Ne verkent op de fiets. Dit was heel erg leuk, we hebben meteen even boodschappen gedaan op de markt, lekker Hollands. Onderweg kwamen we een leuk eettentje tegen van een aardige jongen die heerlijk voor ons heeft gekookt. Voor de verandering aten we hier weer noodles met groenten (dit eten we al 3 weken elke avond en ook vaak ‘s middags :p). In Azie kun je overal op straat eten kopen bij kleine kraampjes. Misschien nog wel lekkerder dan in een restaurant, maar dan voor de prijs van 1 dollar. Als testpannel kunnen we concluderen dat dit de beste noodles met groenten waren tot nu toe. De rest van de dagen hebben we dan ook steeds weer hier gegeten. De tweede dag Mui Ne hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de zandduinen van Mui Ne geweest, hier staat Mui Ne om bekend. We waren nog geen 3 km onderweg of we werden al aangehouden door de politie. Hij wilde meteen ons rijbewijs zien om te kijken of wij wel mochten rijden. Deze hadden we keurig bij ons. We moesten een tijdje wachten en na lang overleg met collega’s kwamen ze ons vertellen dat ons scooterrijbewijs uit Nederland een bicycle licence (fiets rijbewijs) was. Het plaatje op het rijbewijs vonden ze meer op een fiets lijken. We wisten niet dat je hier in Vietnam ook een fietstrijbewijs kon behalen.;) Haha, wat een gekken! Wat hebben we hier om moeten lachen. Maargoed, we mochten verder en zijn eerst naar de rode duinen geweest. Hier hebben we een matje gehuurd waarmee we van de duinen konden glijden. We zaten helemaal onder het zand maar het was wel leuk om te doen. De middag zijn we naar de witte duinen geweest, deze lagen 25 km. verderop. Onderweg hebben we kunnen genieten van de mooie omgeving. Bij de witte duinen zijn we maar even geweest, het was bloedheet. We hebben nog even in een hangmat gehangen en zijn toen weer terug gegaan naar Mui Ne. De terugweg stormde het super hard, we waren helemaal zwart van al het zand wat tegen ons aan waaide. We zijn ook nog even langs de fisher village (vissersdorp) geweest. Allemaal boten voor de kust en op het strand wordt alle vis gesorteerd, wat een stank! ‘S middags hebben we een busticket gekocht en daarna hebben we door het drukke verkeer in Phan Thiet rondgereden. Gewoon toeteren en gassen, we zijn al aardig ingeburgerd! We hadden veel bekijks als twee blanke dames op een scooter, dat vonden die vietnamezen wel interessant. ‘S avonds werden we uitgenodigd door de fam. van het guesthouse om bij hen te komen zitten. Meteen werd de zelfgemaakte witte wijn en een gitaar uit de kast getrokken. De man vond het maar wat gezellig met Melanie naast hem en trok haar zowat op schoot, haha. De volgende dag hebben we de hele dag in de zon gelegen. Eerst lagen we op een strandbedje van een 3 * resort. Toen we wilden gaan zwemmen was de zee ons iets te wild en besloten we maar om stiekem in het zwembad van het resort te springen. We werden hier niet eens weggestuurd en toen we dit blijkbaar konden maken zijn we maar gewoon op een standbedje aan het zwembad gaan liggen. Ons gewoon van de domme houdend hebben we hier de rest van de middag heerlijk gelegen. Dikke prima! Vandaag vertrekken wij naar Nha Trang, de bus gaat over 2 uur. Volgens de planning zullen we 5,5 uur onderweg zijn, maar maak daar maar het dubbele van. Onze ervaring is dat de tijdsplanning hier nooit klopt en je zeker een paar uur meer moet rekenen. Tot zo ver onze belevenissen! En we kijken uit naar jullie reacties!!

Liefs van Melanie en Anne

• 01 Augustus 2012 - 12:45

Hester Van Dijk:

Hé Anne,

Wat leuk om je verhalen te lezen die je daar mee maakt! Wat zal het anders zijn!
    Heeeeeeel veel plezier en ontdek de wereld! ;)

Groetjes Hester

• 01 Augustus 2012 - 13:04

Mila:

Dag dames,

Leuk, weer een verslag! Maar begrijp ik nou goed dat Phnom Penh is over geslagen??? Of gaan jullie nog teru daar naar toe? Na thrang is ook een mooi plaatsje. En nog een tip voor als jullie weer eens wat anders willen dan noodles zijn de fresh springrolls... Succes met de lange busreis! Hoopmdat het mee gevallen is!

Groetjes

• 01 Augustus 2012 - 18:07

Hey Melanie En Anne:

Hey Melanie en Anne natuurlijk,
    Ik heb net weer met heel veel plezier jullie reisverslag gelezen. Ik hoopte al dat er binnenkort weer een verslag zou verschijnen. Ik was zo benieuwd hoe het jullie zou vergaan. Wat maken jullie veel mee. Het lijkt ook of jullie maar zo makkelijk overal heen reizen als of jullie daar kind aan huis zijn. Maar hoe weet je nu hoe dat allemaal moet ( je snapt natuurlijk wel dat ik nog nooit zoiets gedaan heb). En dat je daar dan middennacht in je pyjama over straat gaat. Ik had jullie wel willen zien. Zo zou je vast in Assen niet over straat gaan Mela. Ga nog heerlijk verder genieten meiden en ik verheug me nu al op je volgende avonturen. xxx

• 01 Augustus 2012 - 18:08

Mirjam:

Stom ik heb mijn naam niet onder de reactie hierboven gezet, maar ik heb het dus gestuurd byebye

• 01 Augustus 2012 - 20:24

Willie En Henk Braakman:

wat leuk om het verslag te lezen
    jullie beleven heelveel !!!!!
    en wat missen wij veel
    "" dames in piama op straat""
    verder gaat het hier goed
    gr henk en willie

• 01 Augustus 2012 - 21:22

Gerda Van Esch:

Hoi meiden,

Super om weer wat van jullie te lezen. Wat een belevenissen weer. Ik vind het fantastisch om jullie zo te kunnen volgen. Veel plezier voor de volgende avonturen. Ik lees ze wel weer.

Liefs Gerda

• 02 Augustus 2012 - 10:52

2 Augustus 2012:

Hallo meiden,

Wat beleven jullie toch geweldige avonturen. Ga hier vooral mee door. Erg leuk om het verslag te lezen we moeten er soms smakelijk om lachen. Ik vertrek morgen naar Londen. We hebben inmiddels 3 medailles goud voor Marianne Vos, zilver voor de estafette dames bij het zwemmen en brons voor judoka Edith Bos. Nou meiden nog heel veel plezier en tot gauw.

Veel liefs Nico en Wilma

• 02 Augustus 2012 - 13:12

Maria En Leny Kumasamba:

Lieve Anne, ook een dikke kus van ons, en heel veel groetjes.. Daaaaag Maria en Leny

• 02 Augustus 2012 - 19:20

Joost:

Supergaaf anne! Echt supernieuwsgierig naar t volgende verslag! Hou ons op de hoogte! Kus!

• 02 Augustus 2012 - 20:32

Hey Avonturiers!:

Wat een fantastische beschrijving van jullie bezigheden daar, kostelijk! We lachen wat af en vinden het heerlijk om jullie te volgen op deze manier. Gek te weten dat wanneer wij s'nachts naar het onweer luisteren ( nog steeds geen zomer !!!) jullie met wapperende haren door de straten van Nha Trang scooteren. En altijd maar de zon en vochtige hitte trotseren. Wat zijn we als mam en zus trots op je Mélanie en Anne wat ben je een fantastische reisgenote. Genieten meiden en hou ons op de hoogte. Nu meer rust en iets minder reizen hebben we begrepen, groot gelijk!! niets is zo vervelend als een opgejaagd gevoel in je vakantie hahha! Dikke smok uut Assn, Nicole en Judith

• 02 Augustus 2012 - 22:49

Nelleke:

He dames!

Wat weer een leuk verslag! Super leuk om jullie ervaringen zo te kunnen lezen!!
    Heel veel plezier nog verder!

Xxx

• 03 Augustus 2012 - 17:37

Gerard En Joke:

Hoi Anne en Melanie,
    wat een geweldig verslag van jullie zeg!! Het komt ons hier en daar ook wel heel bekend voor allemaal.
    Ja die tempels zijn er echt in overvloed, en elke tempel heeft weer zijn eigen verhaal, op een gegeven moment is het dan ook genoeg! (was bij onze kids netzo!) Volgens ons genieten jullie er wel volop van,
    blijf dat lekker doen, pas goed op elkaar, twee van die prachtige meiden!!

groetjes Gerard en Joke

• 05 Augustus 2012 - 11:29

Hans Diekmann:

Erg leuk om alles te lezen en als ik dit zo lees dan komen de kriebels bij mij ook weer

• 11 Augustus 2012 - 21:01

Gerrit En Hermien:

Lieve Anne en Melanie,

Dank jullie wel voor jullie prachtige verhaal!
    Wat zien jullie veel zeg!!
    Geniet er samen van, zodat wij weer van jullie verhalen kunnen genieten!
    groetjes uit Dalfsen

• 13 Augustus 2012 - 21:07

Opa En Oma:

Lieve Anne en Melanie
    wat mooi dat we jullie zo kunnen volgen,maar we kijken al weer erg uit ,om iets van jullie te horen
    doe dan maar even een berichtje dat alles goed is,we hopen zo dat alles goed mag verlopen
    verder is hier alles goed ,opa en omagaan liever hier met een fiets vierdaagse mee doen
    en we hadden ook nog mooi weer,hoe is het weer bij jullie? als je ouders er weer zijn,
    gaan we eens bij hen kijken hoe ver jullie al zijn,we wachten nu opeen berichtje van jullie
    heel veel liefs en doe samen voorzichtig aan
    veel liefs van ons, en sterkte samen opa en oma

• 20 Augustus 2012 - 21:25

Lianne En Marieke:

Heey Anne en Melanie

Even een berichtje uit Nederland.
    Hoe is het met Julie ? vermaken jullie daar nog beetje. jullie hebben het vast wel leuk gehad zo te horen in die verhalen van jullie. we missen jou wel heel erg. heel veel plezier daar en doe voorzichtig aan!!

dikke kus van Lianne en Marieke