Avonturen van een maand reizen door Vietnam!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mélanie en Anne - WaarBenJij.nu Avonturen van een maand reizen door Vietnam!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mélanie en Anne - WaarBenJij.nu

Avonturen van een maand reizen door Vietnam!!

Blijf op de hoogte en volg Mélanie en Anne

22 Augustus 2012 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Het is de grootste tijd dat we jullie weer op de hoogte brengen van onze avonturen in Vietnam. Drie weken geleden hebben we ons laatste verslag getypt toen we nog in Mui Ne waren. Morgen gaan we Vietnam alweer verlaten. We zijn nu in Sapa, dit is een plaatsje boven in het noorden van Vietnam. Omdat ons visum afloopt moeten we 23 augustus het land uit zijn en dan vertrekken we naar Loas. Op naar een nieuw land en nieuwe avonturen. Maar voordat het zover is zullen we eerst vertellen wat we de afgelopen drie weken allemaal gedaan hebben.

Bij het verlaten van Mui Ne kwam de regen met bakken uit de hemel, we waren blij dat we die dag in de bus konden doorbrengen. Onze volgende stop was Nha Trang, dit is ook een plaats aan de kust van Vietnam. Nha Trang staat bekend om de kleine eilandjes die je kunt bezoeken. In Nha Trang hebben we ons de eerste dag op het strand vermaakt. Net als in Mui Ne een heel mooi strand. De volgende dag hebben we een van de kleine eilandjes bezocht. ‘S ochtends zijn we met de lokale ferry richting het eiland gevaren. Eerst probeerden ze ons nog een dure trip aan te smeren, maar wij trapten daar natuurlijk niet in. Voor in plaats van 40 dollar kwamen wij voor 1 dollar aan de overkant en weer terug. Dat was alsnog 2,5 keer zoveel als wat de lokale mensen hier moeten betalen, maar ach! Samen met de lokale mensen, een grote voorraad bier, eten, nieuwe koelkasten en televisies vertrokken we naar het eiland. Daar hebben we eerst zelf het eiland verkend. Gewoon rondlopen en overal lekker rondkijken is een leuke manier om nieuwe plekken te zien. Op een gegeven moment kwamen we bij een afgelegen plek en kregen we de schrik van ons leven. Vijf grote blaffende honden hadden ons opgemerkt en waren niet zo blij met onze komst. Ze kwamen grommend op ons af en we besloten maar om ons om te keren en het op een rennen te zetten. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een groot aquarium die hier op het eiland ligt. Eenmaal binnen hebben we heel veel mooie vissen bekeken. Ook waren er super grote schildpadden en andere waterdieren. Het was heel leuk, alleen vonden we het zielig dat ze hier super veel dieren in een klein aquaruim stoppen. Buiten was een groot bassin, dit was wat aangenamer voor de dieren en dus ook voor ons om naar te kijken. Haaien, vissen en grote schildpadden zagen we gevoerd worden. Wij vonden vooral de schildpadden van meer dan een meter groot het aller leukste. De terugweg van de haven naar het guesthouse reden we terug met z’n drieen op een scooter. Dat kan allemaal hier, we hebben ze zelfs zien rijden met z’n vijven op een scooter! De volgende dag hebben we ‘s ochtends nog lekker genoten van het strand en zijn ‘s avonds om zeven uur met de nachtbus vertrokken naar Hoi An. De nachtbussen zijn gewone bussen met bedjes. Uiteraard zijn de bedden niet voor onze lengtes gemaakt, met als gevolg dat we de hele nacht opgevouwen hebben gelegen. Jullie begrijpen wel dat we nauwelijks een oog dicht doen dan. De volgende dag kwamen we in Hoi An aan en hebben we een dag rustig aan gedaan en ‘s middags wat geslapen en gelezen. We waren super gaar van de nacht. De tweede dag in Hoi An hebben we fiesten gehuurd en hebben we rondgefietst. Hoi An is een heel erg leuk en sfeervolle plek. De huisjes en winkeltjes zijn nog authentiek van voor de oorlog en overal hangen lampionnetjes. Vooral in de avond was dit een geweldig gezicht, al die lichtjes. In Hoi An zijn vooral heel veel winkeltjes waar naaisters maatpakken en jurken maken. Voor ongeveer 70 dollar kun je hier een maatpak laten maken, geen geld natuurlijk. We zagen allemaal mooie jurkjes, maar helaas hadden we geen plekje meer vrij in onze backpack. Onze backpacks zitten nu al stamp vol en wegen meer dan ons lief is. De volgende dag hebben we een ontbijtje gescoord. Deze ochtend wel bijzonder lekker, Melanie haar broodje zat vol met mieren. Iehl! Daarna hebben we een scooter gehuurd en zijn we richting Danang gereden, dit is een plaatsje 40 kilometer verderop. Hier was een berg die we beklommen hebben. We hebben hier een tijdje rondgekeken en van het uitzicht genoten. Het was niet veel aan, maar we wisten er wel weer wat leuks van te maken. Op de berg waren ook een aantal altaren voor boedha. Hier zagen we zulke lekkere appeltjes en sinaasappels liggen dat we het niet konden laten om er stiekem eentje (of meer) mee te pikken. ;) ‘S avonds hebben we eten gehaald en dit hebben we lekker op het strand opgegeten. De volgende dag zijn we ook weer naar het strand geweest. Jullie lezen wel dat wij het strand heel erg lekker vinden. Hier gaat meer onze voorkeur naar uit dan naar het bezoeken van oude gebouwen en tempels. Na 4 dagen Hoi An zijn we ‘s middags vertrokken naar Hue. Na 25 kilometer gereden te hebben stopten we opeens, niemand wist wat er aan de hand was want de chauffeur sprak geen Engels. Er werd flink wat gereedschap tevoorschijn gehaald en meneer ging in z’n oude kloffie aan het sleutelen. Iedereen de bus maar uit en gewoon dom wachten. De verdere weg hebben we zo’n beetje 20 kilometer per uur gereden, maar we zijn toch aangekomen. In Hue zijn we maar 1 dag gebleven, meteen dezelfde avond hebben we de nachtbus naar Hanoi genomen. Na de lange busrit kwamen we om 8 uur ‘s ochtends aan en hebben een guesthouse geregeld. Daar hebben we ook de eerste dag weer rustig aan gedaan en rondgekeken. De volgende ochtend werden we opeens uit het guesthouse geknikkerd. Ze waren vol voor vanavond. Dit was raar, want we hadden bij aankomst gezegd dat we zeker twee nachten zouden blijven. De vrouw van het guesthouse begon toch een potje te schreeuwen tegen ons en uitleg over de situatie was er niet meer bij. Nouja, toen zijn we maar vertrokken en ergens anders heen gegaan. Die dag hebben we bustickets geregeld, in de stad rondgehangen en zijn we ‘s avonds naar een theatershow geweest. Het theater is duidelijk alleen voor Vietnamezen gebouwd, we lagen met onze knieen bij onze voorburen in hun nek. De show bestond uit marjorettepoppetjes op het water, er waren zangers en live muziek. De verhaallijn was niet echt boeiend maar het was leuk om hier een theater te bezoeken. De volgende dag zijn we met een bus naar Ha Long City gereden en vanaf daar gingen we op een grote boot een cruise maken door Ha Long Bay. Wat een geweldige dag! Ha Long Bay is ongelofelijk mooi. We hebben de hele middag gevaren en zijn tussendoor nog een keer gestopt om een grot te bezoeken. Tijdens het wachten voor de boot was er een groep Chinezen die Melanie bekeken als een bezienswaardigheid. Ongegeneerd stonden ze in een kring om haar heen met open mond te staren. Uiteraard moesten er ook foto’s gemaakt geworden. We worden vaak nagekeken om onze lengte, twee meiden van allebei 1,81 meter…dat zien ze niet vaak. ‘S avonds kwamen we met de boot aan in de haven van Cat Ba eiland. Hier zijn wij 6 dagen gebleven. Een heerlijk rustig eiland met super mooie natuur. Wij merken allebei dat wij ons veel fijner voelen in de kleine plaatsjes dan in grote steden. We verbleven in een guesthouse met zeezicht. De eerste dag hebben wij een scooter gehuurd en zijn we naar het Cat Ba national park gereden. Hier hebben we een hele hoge berg beklommen. Wat een helse tocht was dat!! Druipend van het zweet en hijgend als twee oude merries gingen we naar boven. Maar het uitzicht was het waard. Ook hebben we met de scooter het hele eiland verkend. Aan het eind van de dag reden we nog even naar de drie stranden die Cat Ba heeft. We wilden even uitzoeken welk strand het mooiste was om de volgende dag heen te gaan. Op de terugweg voelden we de scooter opeens schokken en stonden we zonder bezine. Dat werd drukken! De volgende twee dagen hebben we aan het strand gelegen. Dit was het mooiste strand waar we tot nu toe geweest zijn. Er was ook geen hond te bekennen, we hadden het strand bijna voor ons alleen. De dag daarna hebben we een kano gehuurd en hebben we vanaf het water een fishing village bekeken. De mensen daar vonden onze komst maar wat leuk, ze maakten allemaal foto’s en gaven ons fruit. We wilden hen duidelijk maken dat we graag met ze mee wilden om te vissen, maar probeer dat maar eens duidelijk te maken aan iemand die geen Engels spreekt. Toen we ongeveer 2 uurtjes bezig waren begon het te regenen en zijn we weer terug gegaan. ‘S avonds hoorden we dat er een storm op komst was en dat er de volgende dag ook geen boten zouden varen. ‘S avonds begon het heel hard te stormen en viel alle stroom uit op het eiland. Dit is ook niet heel verrassend als de electiciteitskabels in bosjes boven de weg hangen. Het grootste deel van de nacht hadden we geen stroom en dus ook geen airco. Wat een hitte, pff! De volgende dag hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. Lekker lezen, wat wandelen, spelletjes spelen en gewoon mensen kijken ;) De dagen vliegen voorbij hier! De volgende dag zijn we ‘s ochtends met de bus naar de haven vetrokken en hebben we vanaf daar de boot naar het vaste land genomen. Daar moesten we met de bus naar een plaatsje, waar we weer moesten overstappen op een andere bus terug naar Hanoi. Daar kwamen we om 2 uur aan en moesten we wachten tot de nachtbus naar Sapa. Uiteraard was de bus om een of andere vage reden 2 uur te laat en vertrokken we pas om 9 uur vanuit Hanoi. ‘S ochtends kwamen we hier belabberd van de busrit aan in Sapa. Die dag hebben we eerst een paar uur geslapen en zijn daarna de plek gaan verkennen en hebben bustickets geregeld naar Loas. Gisteren hebben wij een scooter gehuurd en zijn we de omgeving gaan verkennen. Eerst zijn we richting een mooie waterval gereden en daarna zijn we bij een klein dorpje geweest. Dit laatste viel een beetje tegen, daarom gingen we maar lekker touren. Wij merken dat wij dit allebei het allerleukste vinden, gewoon ergens heen rijden en maar zien waar we uitkomen. We zijn de bergen in gereden en hebben de prachtigste uitzichten gezien. Ook kwamen we langs huisjes met spelende kindjes en dieren. Ver weg van de bewoonde wereld leven zij heel primitief en op zichzelf. Heel bijzonder om te zien. Vanmorgen werden we wakker en goot de regen uit de lucht. Gewapend met poncho en paraplu zijn we ons ontbijtje gaan halen op de markt en de rest van de dag hebben we ons vermaakt op de markt en in het internetcafe. De temperatuur is ook veel kouder in vergelijking met de rest van Vietnam. Na 6 weken gereisd te hebben hadden we het hier dan ook voor het eerst koud. We liggen ’s nachts zelfs onder een dekbed. Heerlijk, net als thuis! Na een maand door Vietnam te hebben gereisd hebben we een aardig beeld gekregen van dit land. Alle plekjes waar we geweest zijn, zijn weer verschillend. Wat we wel gemerkt hebben is dat de Vietnamese mensen heel erg op ons geld gericht zijn. Als je niet oplet wordt je genaaid waar je bij staat! Dit vinden wij een beetje jammer, maar het weegt niet op tegen de super leuke avonturen die we hier beleefd hebben! Dit was het weer voor nu,

Liefs van Melanie en Anne

• 22 Augustus 2012 - 11:39

Wyo:

Weer genoten van jullie, zeer herkenbare, verhaal.

• 22 Augustus 2012 - 11:44

Nicole:

Hoi Hoi,

Leuk om een verhaaltje te kunnen lezen bij het zwembad.
    Al weer zo veel grappigs meegemaakt. Er werd gevraagd waarom ik
    aan het lachen was maar dat met die honden zag ik echt even
    voor me hahaha. En nu komt er weer een lange reis aan....
    Succes voor morgen en we lezen de avonturen van daar wel weer!

xx vanuit Turkije

• 22 Augustus 2012 - 12:39

Joene:

An! Gaat jullie hoed af zo te lezen! Geniet van Laos!

X

• 22 Augustus 2012 - 14:00

Henriët:

Hey!
    Zo al een heleboel kilometers afgelegd en veel beleefd zo te lezen!
    De foto's (op facebook) zagen er ook geweldig uit.
    Hele fijne tijd verder

xx

• 22 Augustus 2012 - 15:08

Mila:

Gaaf om jullie verhaal te lezen... Zo herkenbaar, ik krijg heimwee naar het reizen door Azie, dus maar goed dat ik niet elke week zulke verhalen hoef te lezen dat zou ik niet trekken... ;-)...
    Geniet van Laos!
    Groetjes

• 22 Augustus 2012 - 16:01

Judith:

22 aug. 2012 Door: Judith

Dag schatten!!
    Top om weer van jullie avonturen te mogen mee genieten.
    Helemaal niets te hoeven/moeten, meiden....wat moet dat heerlijk zijn!!
    Ik gun het jullie zo, nu kan het nog!
    Zoals jullie schrijven, je bent daar echt een bezienswaardigheid he, lang, slank en blank hahha!

Een hele goede reis naar Laos en geniet van al het moois wat jullie daar weer tegenkomen.
    Pas goed op elkaar, veel liefs en een dikke smok uut Ass'n!!

Judith

• 22 Augustus 2012 - 17:26

Willemien:

Daaag lieverds,

Wat een heerlijk verhaal, wat schrijven jullie ontzettend leuk!!!
    Goed om te lezen dat jullie volop aan het genieten zijn:)
    Goede reis naar Laos!
    Tot de volgende avondturen!!:)

Dikke kus
    Willemien

• 22 Augustus 2012 - 19:28

Opa En Oma:

Lieve meiden
    wat maken jullie wat mee daar , oma zegt tegen opa ik wou niet graag met julie mee reizen
    als ik allen al denk hoe jullie slapen,dat is niet meer wat voor ons hoor
    maar jij hebt straks heel veel van de wereld gezien Anne
    we vinden het heel fijn om jullie zo te volgen, en zijn altijd heel blij weer wat te horen
    heel erg bedankt Anne voor het persoonlijke mailtje dat we van je kregen
    ik zal je gauw een mail sturen
    heel veel jiefs ook van opa en een dikke zoen van oma

• 22 Augustus 2012 - 21:16

Ad En Marian De Jong:

Hallo meiden,
    Wat een geweldige ervaring om zo'n grote reis te maken en wat maken jullie veel mee. Jullie vertellen er heel leuk over en de foto's op facebook zijn ook prachtig.
    Veel plezier nog verder en geniet ervan.
    xxx ad en marian

• 23 Augustus 2012 - 12:33

Miranda:

Hee Hallo,

Wat leuk om dit allemaal te lezen. Wat vet mooi om op wereldreis te gaan. Super geweldig.!
    Heeeel veel plezier en ik hou jullie reisverhalen in de gaten.

Groetjes Miranda v Eck

• 23 Augustus 2012 - 21:28

Gerda:

Super om weer wat van jullie te horen. Alweer heel wat beleefd lees ik al wel weer. Veel plezier en geniet ervan...ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal

Groetjes Gerda van Esch

• 26 Augustus 2012 - 20:06

Anja En Wim:

Dag stoere dames in verwegiestan…
    Alles nog steeds goed en super? Fijn om jullie verhaal te lezen, kunnen we echt meegenieten. Ook de foto’s, vooral die op facebook zijn tof. Laat gauw weer wat van jullie horen,we kijken er naar uit.
    Hier alles prima. (de computer stuk, Anne je kun niet persoonlijke mails sturen naar huis..)
    Dikke kus/knuffel van de mensen/dieren aan de Vilsterkamp.

• 26 Augustus 2012 - 20:44

Oma Dijk:

Dag lieve Anne en Melanie,

Kiekt jullie doar goed uut doar in Laos, pas mar goed op mekare.

Groetn van Oma Dijk

• 27 Augustus 2012 - 21:41

Wim Bulthuis:

Het is fantastisch jullie verhalen te lezen. Jullie beschrijven en schrijven zo boeiend je ziet het gewoon voor je. Zowieso vind ik geweldig dat jullie het niet alleen bij een wens hebben gelaten maar het ook doorvoeren. En alles zo goed van tevoren hebben geregeld Petje af hoor !!!
    En het mooie is natuurlijk dat jullie het uitstekend met elkaar kunnen vinden Wat uniek
    Geweldig!!!! in een woord We hopen dat we nog veel van jullie boeiende verslagen mogen lezen
    en wensen jullie een ontzettende goede en leuke tijd toe Het gaat jullie goed
    Groeten uit Vries Fam Bulthuis

• 29 Augustus 2012 - 20:43

Opa En Oma:

Dag meisjes
    opa en oma kijken weer uit naar een berichtje van jullie
    dat gaat zo als we jullie kunnen volgen, wel lastig hé'?
    we leven wel met jullie mee hoor,
    we hebben de kleinkinderen allemaal een uit nodiging gestuurd
    voor 28 sept. dan hopen we ons feestje te houden
    dat doen we dan bij dezen voor jou Anne, hartelijk welkom
    maar we weten ook dat dat niet gaat, we hopen het later nog
    eens een beetje over te doen, dat zul je nog wel eens horen
    lieve kinderen pas goed op jullie zelf, en we hope spoedig iets te horen
    liefs van opa en oma Braakman

• 30 Augustus 2012 - 21:56

Opa Eli En Oma Lien:

Vietnam! Wat een prachtig land en wat een aardige mensen. Die tocht naar Ha Long Bay heb ik met Victor ook gemaakt, ook die grotten onderweg. Aan boord van de jonk hebben we nog een emmer garnalen gekookt. In één opzicht ben ik wel jalours op jullie. Overal kunnen jullie scooters huren. Wij deden vrijwel alles op de fiets. Laos ken ik niet en ben benieuwd wat jullie daar beleven.
    Verder wensen wij jullie veel plezier en kijkgenot.
    Groetjes en tot ziens of horen

• 06 September 2012 - 07:44

Nelleke:

He Ann en melanie,

Beetje late reactie want ik had het verslag nog niet gelezen! Maar het was weer leuk om te lezen! Geniet er samen van!!

Kusjes

• 08 September 2012 - 19:20

Henk En Willie Braakman:

mooi verslag mischien wat laate reactie want we zijn net terug van onze vak.
    veel plezier bij het vervolg op jullie reis
    gr henk en willie